Slimmer Hybride Werken: 5 Tips

De manier waarop we werken is de afgelopen jaren snel veranderd door COVID-19. Hybride werken is geen tijdelijke trend meer; het is de nieuwe standaard. Of je nu in retail, FMCG of finance werkt, deze manier van werken vraagt om een slimme aanpak.
Wil jij uitblinken in deze hybride wereld? Wij delen onze beste tips.

1. Bouw een ‘persoonlijk merk’ op afstand

Uit het zicht betekent niet uit het hart, maar het is wel belangrijk om je aanwezigheid te laten voelen. Wist je dat 68% van de managers eerder een promotie geeft aan medewerkers die ze vaker zien?

Zorg dus dat je ook op afstand zichtbaar blijft:

  • Gebruik statusupdates slim. Zet bijvoorbeeld in je Teams-status niet alleen “Bezet”, maar ook “Bezig met kwartaalrapport tot 14:00.”
  • Wees zichtbaar in online meetings. Bereid één scherp punt voor en zorg dat je regelmatig je stem laat horen tijdens calls.
  • Deel successen actief. Stuur wekelijks een beknopte update over je voortgang aan je team of leidinggevende.
  • Houd je online profiel actueel. Zorg dat je LinkedIn-profiel up-to-date is, reageer op bijdragen van collega’s en deel relevante inzichten of artikelen.

2. Maak je thuiskantoor een energiebooster (niet een energievampier 🦇)

Een thuiswerkplek is meer dan een bureau en stoel. Zorg dat je thuiskantoor je energie geeft en niet wegneemt.

Energieboostende tips:

  • De 20-20-20 regel. Elke 20 minuten, kijk 20 seconden naar iets dat zich 20 meter verderop bevindt. Je ogen en brein zullen je dankbaar zijn!
  • Verander van werkplek. Wissel 2-3 keer per dag van plek in huis voor nieuwe energie.
  • Plant power. 🪴 Zet een plant in je gezichtsveld. Studies tonen aan dat dit stress vermindert.
  • Slimme bewegingsonderbrekingen. Koppel beweging aan triggers: telefoongesprek = staan, koffie halen = 5 squats, mail verzenden = even rekken. (Als je buren naar binnen gluren, gewoon zwaaien en doorgaan!)

Wist je dat een korte wandeling je productiviteit met 20% kan verhogen?

3. Word de verbinder van je team

Teams kunnen makkelijk versnipperd raken in hybride werkomgevingen. Jij kunt de persoon worden die bruggen bouwt, waardoor je team hecht blijft, ook op afstand.

  • Plan ‘willekeurige’ ontmoetingen. Vraag elke week een andere collega voor een 15-minuten durend koffiegesprek.
  • Organiseer micro-events. Een gezamenlijke lunch of wandeling bij kantoor kost weinig tijd. Toch zorgt het voor veel verbinding.
  • Koppel taken aan locaties. Doe denkwerk thuis, creatieve sessies en kennismakingen op kantoor.
  • Start een traditie. Begin een wekelijkse traditie, zoals “Maandag Muziekmoment” in de teamchat of “Vrijdag Pubquiz” bij de koffieautomaat.

Vraag je af: wanneer had je voor het laatst een gesprek met een collega zonder agenda of notitieblok?

4. Versterk je digitale communicatieskills

Effectieve communicatie speelt een centrale rol binnen hybride werkomgevingen. Jij kunt impact maken door digitaal slimmer te communiceren.

Probeer deze aanpak:

  • Bel vaker, typ minder. Een kort telefoongesprek van 5 minuten kan vaak 15 chatberichten vervangen. 📞
  • Gebruik audio slim. Een spraakbericht van 30 seconden kan soms meer impact hebben dan een lange e-mail.
  • Maak e-mails scanbaar. Gebruik duidelijke kopjes. Begin met “Actie vereist” of “Ter info”. Houd het kort en overzichtelijk.

Denk eens na: hoe vaak lezen mensen jouw berichten half? Of helemaal niet? Deze tips zorgen ervoor dat je boodschap overkomt!

5. Bewaak je werk-privébalans

Thuiswerken kan er al snel voor zorgen dat je continu aanstaat. Bijna 40% van de hybride werkers werkt thuis zelfs meer uren dan op kantoor. Hoe houd je balans?

  • Sluit je werkdag af. Maak er een ritueel van: schrijf je to-do’s op voor morgen en sluit je laptop fysiek af.
  • Werk met een reminder-app. Gebruik apps zoals TimeOut of de focusmodus op je telefoon. Deze herinneren je wanneer het tijd is om de werkmodus te verlaten.

Hoe gescheiden houd jij je werk- en privéleven? Test het eens een week!

Toppr maakt werkgeluk én succes mogelijk

Bij Toppr merken we dat de meest succesvolle professionals zich onderscheiden met hun slimme hybride werkstijl. Naast het helpen bij het vinden van jouw ideale baan, ondersteunen we je ook met deze nieuwe manier van werken.

  • Toegang tot e-health. Gebruik de e-health tool Evie gratis, voor ondersteuning van je welzijn.
  • Persoonlijke coaching. We adviseren je graag over effectief hybride werken, toegespitst op jouw situatie.
  • Toppr community. We verbinden je met professionals die, net als jij, uitblinken in deze hybride werkomgeving.

Klaar om een verschil te maken? Plan direct een vrijblijvende call en ontdek hoe Toppr jou helpt te excelleren in de huidige hybride werkcultuur!

Geschreven door
Team Toppr
Beurtelings delen we onze kennis, ervaringen en de beste tips
Precisie matching: Hoe klein en persoonlijk het verschil maakt
Superpowers van de toekomst: 5 werkskills die je in 2025 een voorsprong geven
Zijn jouw vacatures Gen Z-proof?
toppr
Werknemers
Klaar voor een nieuwe stap? Bij toppr kijken we verder dan je CV. Met 25 jaar ervaring en een sterk netwerk aan commerciële organisaties weten we precies welke bedrijven bij jou passen.
Werkgevers
Bij toppr geloven we dat succes begint bij het team. Met onze persoonlijke aanpak en focus op young professional- en finance-functies maken we matches die écht werken.
Over toppr
Leer ons kennen, lees ons verhaal of bekijk de artikelen die we delen.
Contact
Neem gerust en vrijblijvend contact met ons op